Saturday, April 21, 2007
لما تعرف البقر

تعرف البقر أو الغنم بيتعامل ازاي؟؟؟ أنا عن نفسي ماعرفش بس بشوف ان راعي الغنم بيضرب بالعصاية علي الأرض و هما يتحركوا و لو حب خروف ينطح... ياخده بالهوادة و لو مانفعش يضربوا من ناحية أطعم حتة..... لما البقر يعيد نفس التصرف كل مرة رغم ان مش عاجبه بس عشان يستمتع بالوجبة القذرة اللي بيقدمهاله راعي غنم ماعندوش ضمير...علي فكرة بقي كل الغنم رعاة وبيطلعوا جزء من شخصهم الغبي عشان تعمل راعي غنم أحقر من الغباء.... يا سلام لو بقرة حقودة بدون سبب و حبت تحشر نفسها في شغل بقرة تانية بتدور علي رزقها...يتعمل فيها ايه؟؟؟؟ تتنطح بس مش بالراعي, بالبقرة اللي في حالها ومايندينج هير أون بيزنيس وتنطح البقرة التانية لأنها حقودة و كسولة رغم انهم الاتنين بقر و عندهم أربع أطراف و بينزلوا ريالة من بقهم اللي ما بيهمدش عن الكلام الفارغ و الحش اللي مالوش لازمة....علي العموم كله بينطح و بيحقد و بيتضرب من كل حتة..اخرجوا من دماغي بقي
posted by ALiaa @ Permalink ¤4/21/2007 04:41:00 pm  
12 Comments:
  • At 4/21/2007 6:37 pm, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said…

    ايه ياعلياء الكلام الجامد ده
    برافو

     
  • At 4/21/2007 8:01 pm, Blogger FATMA said…

    لأ مش برافو
    انتي مش شايفة غير السواد
    لازم تكوني طيبة كفاية عشان تشوفي الالوان التانية غير السواد
    و لازم تعملي تشبيه تاني غير البقر

     
  • At 4/22/2007 12:39 am, Blogger الناي الحزين said…

    السلام عليكم


    والله والله والله انا مش فاهمه حاجة
    كل اللي فهمته ان في تشبيه
    بس مش فاهمة ايه الموضوع بالظبط
    حد يفهمني وانا اقول
    انا لو اعرف اقول علي طووووووووول

    :)
    بس مش حرام عليكي تشبههي البني ادمين بالبقر مع اني مش فاهمة ايه وجه التشبيه بالظبط

    قد أكون احبطتك ياعلياء بعدم فهمي
    بس معلش اول مرة اقرا ومافهمش
    بس اكيد اكيد العيب في انا
    لاني لاقيه ناس بترد وفاهمه اهي
    بس بصراحة الغنية الجديدة تحفة فنية احييكي عليها انا بعشقها بحس بجد انها بتعبر عننا

     
  • At 4/22/2007 12:14 pm, Blogger محمد عبد الغفار said…

    انت بتكلمى على بقر ولا بقرادمين

     
  • At 4/22/2007 7:44 pm, Blogger Amr Ahmed said…

    ايه ياعلياء

    مين فين بكام

    يعني انتي بتشتمي مين فيهم

    فهميني

     
  • At 4/24/2007 9:48 pm, Anonymous Anonymous said…

    تحية طيبة
    سرني وجودي هنا..وأدعو الله ألا يجعل أخرتنا كما الصورة
    شيء مضحك مبكي
    هه هه ها
    لك الود

     
  • At 4/27/2007 4:26 pm, Blogger Shreef said…

    الكلام ده اكيد اسقاط على حاجة معينة بس هو ايه اكيد عليا هتعرفنا مش هتسبنا محتاسين...مش كده ولا ايه..سلام

     
  • At 4/27/2007 5:02 pm, Blogger -_- said…

    اولا شكرا يا عليا على تعليقاتك عندي في الهاي فايف

    ثانيا : في عالم الابقار الانساني يكون على كل بقرة ان تسابق الابقار الاخرى في اكل حشائشها الخاصة و تحمل داخلها كل الحقد لمن تأكل اكثر و يغفل كل الابقار انهم سيقادون الى السلخانة في اقرب فرصة و الموت هو مصيرهم جميعا

     
  • At 4/28/2007 10:37 pm, Blogger ALiaa said…

    مـحـمـد مـفـيـد
    انت اللي فاهمني يا مفيد



    توتة توتة
    تمام يا فندم..من هنا ورايح هكتب علي قفايا اللي عايز يضرب يسجل اسمه و يتفضل




    الناي الحزين

    و لا احباط و لا حاجة..دي خواطر و بدلقها ..مش لازم تتفهم لأني ممكن أنا كمان مابقاش فاهماها






    Mohamed A. Ghaffar
    اللي انت عايزه يا فندم

     
  • At 4/28/2007 10:42 pm, Blogger ALiaa said…

    Amr Ahmed
    لا لا لا لا مابنشتمش هنا..احنا بندي بالقفا علي طوووول يا عموور
    :)




    س.أومرزوك

    سرني أنا أكتر وجودك معانا في الخواطر المفسدة للأمزجة دي


    shreef
    هو الكلام ملغز أوي كدة يا شريف؟؟

    الموضوع ببساطة اني هاكونا مطاطا




    Sharm
    منور يا شارم....كدة انت معايا علي الخط

     
  • At 4/29/2007 9:21 am, Blogger إبـراهيم ... said…

    إزيك يا عليااااء ، وإيه حكاية البقر دي ؟؟؟ ، هوا فيه فرق أكيد بين تعامل البقر ، والحمير !! ، عشااان كده ممكن نكون كلنا بنحب الحمار ، (الكبييير ) لكن بقر ؟؟ ، ده فين ده ؟؟؟

     
  • At 4/29/2007 6:18 pm, Anonymous Anonymous said…

    اسلوبك مش مريح مقصدش تلميح او معني كلام طبعا انا اقصد حالة نفسيه مش متعود عليها من علياء يارب تكوني كويسة

     
Post a Comment
<< Home
 
 
أقر أنا المذكورة ادناه ساكنة في العنوان اياه


Name: ALiaa
From: cairo, Egypt
About me:
More..
بار المزيكا:الجريدة-مارسيل خايفة
الاقصى
ساالخير علي الناس الجميلة

اذا حار أمرك في معنيين و لم تدر أين الخطأ و الصواب....فخالف هواك فان الهوي يقود النفوس الي ما يعاب.............. رحم الله الشافعي
اللي اتكتب في الفترة دي

في عزلتي وحدة تكفي لكم جميعا.............. فتعالوا

من شعر الحكمة العربي القديم
دع الاقدار تفعل ما تشاء وطب نفساً بما فعل القضاء ولا تفرح ولا تحزن لشيء فان الشيء ليس له بقاء
قالوا

الحياة إما أن تكون مغامرة جرئيه ... أو لا شيء هيلين كيلر

ابليس و دهائه

العجب لبني آدم ! يحبون الله ويعصونه ، ويبغضونني ويطيعونني

ان كيدهن عظيم

تشاجر زوجان وامتنعا عن الكلام ، وقبل أن يصعد الزوج للنوم ، قدّم لزوجته ورقة مكتوب عليها : ايقظيني الساعة الخامسة صباحاً ، وفي اليوم التالي استيقظ الزوج ، ونظر الساعة فوجدها الثامنة ! فاغتاظ ، ثم لبس ثيابه ، ولما أراد الخروج ، نظر فرأى ورقة مكتوب عليها : استيقظ ، الساعة الآن الخامسة

بيان من مرسيل خليفة وقاسم حداد

عندما ذهبنا إلى التراث العربي بحثاً عما يضئ حاضرنا، ونستعيد به ما نسيناه وما افتقدناه في حياتنا الراهنة، نعني الحب، جلبنا درّة الحب الخالدة، شعلة الوجد التي لا تخبو جذوتها ما دام هناك عاشق أو عاشقة يتنفسان الحب. جلبنا حكاية من ذابَ – وقيل من جُـنّ- حباً، وقمنا بصقل الحكاية بما تيسر لنا من شعر وموسيقى وغناء ورقص ودراما. وما كان لدينا غير مطمحٍ واحدٍ: أن نحرض الناس على الفرح لا الغياب، على الحياة لا العدم. كانت غايتنا أن نعبّر عن العاطفة الإنسانية في أبهى وأنقى تجلياتها، وأن نمجّد الجدير بالتمجيد: الحب. أبداً لم تكن غايتنا أن ندغدغ الغرائز الأدنى عند جمهور جاء، بكل براءته وثقته وفطنته، ليعرف ويستمتع ويفتح قلبه على سعته، بلا موقف مسبق، بلا ضغينة، ولا أحكام. جمهورٌ بيننا وبينه ميثاقٌ من الاحترام المتبادل، لا يمكن أن نحط من قدره بتقديم ما هو فجّ ومسفّ ومبتذل. لكن أبداً لم يخطر ببالنا أن ما نقدمه من عرض نظيف وبريء، ومتجرّد من النوايا السيئة والخبيثة، سوف يتم تأويله –غيابياً- بخلاف ما هو مقصود، وسوف يرى فيه حماة الدين والأخلاق والطهارة عملا فاحشاً ومعيباً، وسوف يرون فيه خروجاً على الشريعة الإسلامية والأخلاق العامة. إن محاولة نواب الكتل الإسلامية، وأتباعهم، التصدي لعمل "مجنون ليلى"، ولكافة فعاليات "ربيع الثقافة" في البحرين، وتشكيل لجنة تحقيق في ما يسمونه خروجاً على الشريعة، مثل هذه المحاولة لا ننظر إليها بوصفها رغبةً في تصفية حسابات سياسية أو شخصية، بقدر ما ننظر إليها، عمقياً، كمحاولة مقصودة، ومنظمة، لإرهاب كافة أشكال الفكر والثقافة، وقمع كل مسعى إبداعي. الثقافة الحرّة، الرافضة للامتثال، هي المستهدفة. إنه دفاعٌ باطلٌ، عقيمٌ، مشكوكٌ فيه، عن دينٍ لا يستمد قوته وعظمته واستمراريته من العنف (اللفظي والبدني) الذي يمارسه فقهاء الظلام وتجار الفتاوى، بل مما يدعو إليه من تعايش وتسامح ومحبة. دينٌ، في جوهره، قائمٌ على الحوار والاجتهاد. دينٌ لا يحتاج إلى دم شاعرٍ أو صمت أغنيةٍ كي يحافظ على بقائه، لا يحتاج إلى صراخ وانفعال وتشنج في الدفاع عنه. إنها دعوة صريحة ومباشرة للانغلاق، لمصادرة حق الآخر في التعبير، لإنكار تعددية الأصوات، والمفارقة أن تنطلق هذه الدعوة من موقعٍ (برلمان) يُفترض فيه أن يكون منبراً لمختلف الأصوات والاتجاهات. إن مثل هذه الدعوة لا تحتقر الإنسان الحر، الراغب في المعرفة والمتعة، لكنها تحتقر أيضاً بلداً متحضراً ينتمي إلى القرن الحادي والعشرين. لذا يحق لنا أن نتساءل: هل يليق بوطن متحضر أن يمثّل شعبه نوّابٌ يتوهمون امتلاك السلطة.. سلطة المنع والكبح والمصادرة؟ نواب ترتعد فرائصهم كلما لاحتْ في الأفق قصيدة أو أغنية لا تمتثل لشروطهم فيستنفرون الكراهية والتعصب؟ نوابٌ يرون الشيطان الرجيم يسكن في كل أغنية أو رقصة أو مشهد أو نص؟ نوابٌ يظنون أن الله يبسط، لهم وحدهم جناحَ الرحمة ويعادي الآخرين؟ نوابٌ ليس من مهمات (مجلسهم) أن يعطي شعباً برمته درساً في الأخلاق، ولا لأحدٍ منهم أن يعلمنا الوطنية. ما يحدث هنا، حدث ويحدث في أراض عربية متفرقة.. بشكل أو بآخر. المثقف العربي متهم دوماً، أو عرضة للاتهام في أي وقت، ما دام يبدع. لذا فهو ليس مطالباً بأن يبدع فحسب، لكن أن يدافع أيضاً عن إبداعه ضد قوى القمع المتربصة به عند كل منعطف. يحق لنا هنا أن نحيي ونعانق جميع القلوب العاشقة والعقول الحرة، التي عبرت عن تمسكها الجميل بالحب وبالحرية، مسألتان لا يمكن التفريط فيهما كلما تعلق الأمر بالحياة والإبداع، نريد أن نقدر الموقف الحضاري الواضح والجرئ، مطمئنين بأن ثمة مستقبلاً جميلاً لا يمكن لأحدٍ منعنا من الذهاب إليه أحراراً، وبمختلف اجتهاداتنا الفكرية والفنية. نضم صوت شعرنا وموسيقانا إليكم، لنقول لهم معاً: ارفعوا أيديكم عن حناجرنا.

الحتت دي تبعنا
مواقع لطيفة
صحاب و مدونين سكر
Designed-By

Visit Me Klik It
Credite
15n41n1